کد مطلب:149368 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

زن، شخص گرانبها و دارای نقش
شكل سومی هم وجود دارد و آن این است كه زن به صورت یك «شخص گرانبها» در بیاید، هم شخص باشد و هم گرانبها؛ یعنی از یك طرف شخصیت روحی و معنوی داشته باشد، كمالات روحی و انسانی نظیر آگاهی داشته باشد [1] و از طرف دیگر، در اجتماع مبتذل نباشد. یعنی آن محدودیت نباشد و آن اختلاط هم نباشد؛ نه محدودیت و نه اختلاط بلكه حریم. حریم مسأله ای است بین محدودیت زن و اختلاط زن و مرد.

وقتی كه ما به متن اسلام مراجعه می كنیم می بینیم نتیجه ی آنچه كه اسلام در مورد زن می خواهد، شخصیت است و گرانبها بودن. در پرتو همین شخصیت و گرانبهایی، عفاف در جامعه مستقر می شود، روانها سالم باقی می مانند، كانونهای خانوادگی در جامعه سالم می مانند و «رشید» از كار در می آید. گرانبها بودن زن به این است كه بین او و مرد در حدودی كه اسلام مشخص كرده، حریم باشد؛ یعنی اسلام اجازه نمی دهد كه جز كانون خانوادگی، یعنی صحنه ی اجتماع، صحنه ی بهره برداری و التذاذ جنسی مرد از زن باشد چه به صورت نگاه كردن به بدن و اندامش، چه به صورت لمس كردن بدنش، چه به صورت استشمام عطر زنانه اش و یا شنیدن صدای پایش كه اگر به اصطلاح به صورت مهیج باشد، اسلام اجازه نمی دهد. ولی اگر بگوییم علم، اختیار و اراده، ایمان و


عبادت و هنر و خلاقیت چطور؟ می گوید بسیار خوب، مثل مرد. چیزهایی را شارع حرام كرده كه به زن مربوط است. آنچه را كه حرام نكرده، بر هیچ كدام حرام نكرده است. اسلام برای زن شخصیت می خواهد نه ابتذال.


[1] علم و آگاهي يك پايه ي شخصيت زن است، مختار بودن و از خود اراده داشتن، اراده ي قوي داشتن، شجاع و دلير بودن يك ركن ديگر شخصيت زن است. خلاق بودن ركن ديگر شخصيت معنوي هر انساني از جمله زن است. پرستنده بودن، با خداي خود به طور مستقيم ارتباط داشتن و مطيع خدا بودن، حتي روابط معنوي با خدا داشتن در سطح عالي، در آن سطحي كه انبيا داشته اند، از چيزهايي است كه به زن شخصيت مي دهد.